wtorek, 26 listopada 2013

Życie. Przewodnik, ale czy praktyczny?

Życie. Przewodnik praktyczny - obowiązkowa lektura każdego wrażliwego i mądrego Polaka.

Na zbiór wywiadów Dariusza Zaborka trafiłam przez przypadek. To był bardzo szczęśliwy przypadek. Książkę połknęłam w jedno popołudnie i tylko ze smutkiem stwierdziłam, że to już koniec. Szesnaście - tyle dokładnie zamieszczonych jest tam rozmów z wyjątkowymi osobami. Zdecydowanie za mało, zdecydowanie zbyt krótkie, bo chciałoby się czytać dalej i dalej.
Michalina Wisłocka, Władysław Bartoszewski, Katarzyna Lengren, Magdalena Środa, Franciszek Pieczka i Maria Fołtyn - to moi faworyci. Ich wywiady to źródło trafnych spostrzeżeń na temat życia, miłości, szczęścia, pracy, seksu. To kopalnia ciekawych anegdot i cytatów, które odkładają się na sercu czytelnika. Jestem pewna, że zajrzę do tych tekstów jeszcze wiele razy. Bo warto. 
Sama jestem dziennikarką i wiem, że wywiad jest jedną z najtrudniejszych form. Łatwo go spalić. Zepsuć kiepskim pytaniem. Zaborek takich błędów nie popełnia. To zdecydowanie dobry dziennikarz. Widać, że znakomicie zna swoich rozmówców, interesuje go to, co mają mu do powiedzenia. Nie podlizuje się. Nie gra mądrzejszego. Po prostu słucha i zadaje pytania. Do każdej rozmowy jest znakomicie przygotowany. Niby niewiele, a jednak bardzo dużo. Człowiek czuje, jakby siedział obok i słuchał tego wywiadu na żywo. Nie są to wywiady, które można potraktować jak biograficzne opisy tych osób. Po każdej lekturze szukałam szczegółowych informacji o tych ludziach, bo zwyczajnie chciałam poznać je bliżej.
Każda postać, z którą rozmawiał Zaborek może pochwalić się niesamowitym życiorysem. Być może dlatego te rozmowy tak lekko się czyta. 
Po prostu polecam! 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz